Suferința este inerentă vieții. Cine nu suferă? Chiar și atunci când sunteți fericiți, o parte din voi ar putea suferi în continuare subconștient. Vizionarii vechii Indii știau asta. Ei au format nucleul multor tradiții ascetice, care au sugerat diferite soluții și abordări ale problemei suferinței. Buddha a repetat același sentiment atunci când a declarat că la naștere suferi, îmbătrânind suferi, bolnav suferi, la moarte suferi, ai sentimentul de durere și disperare când te confrunți cu ceea ce nu voiai sau la despărțirea de ceea ce ți-a plăcut, pe scurt întreaga viață era plină de suferință.

Arthur Schopenhauer, filozoful german, credea că toate formele de viață suferă, dar oamenii suferă și mai mult pentru că sunt conștienți de sine și fiind înzestrați cu rațiune, într-un anumit moment, își dau seama cât de lipsită de sens a fost întreaga existență. Potrivit lui, abilitatea de a contempla trecutul și de a anticipa viitorul a făcut ca oamenii să fie supuși unor noi forme de suferință, deoarece ei ar putea fi bântuiți de trecut și au sentimente de remușcare și regret.

Suferința inutilă

Această discuție nu se referă la rezolvarea suferințelor existențiale despre care vorbeau Buddha sau Schopenhauer, ci despre suferința inutilă sau suferința care este evitabilă, pe care o creăm inutil sau o agravăm cu greșelile noastre. Noi producem suferințe inutile asupra noastră și asupra altora prin acțiunile noastre.

Există, în esență, trei cauze principale ale suferinței, și anume actele lui Dumnezeu sau cauzele accidentale (adhi-daivika), cauzele externe sau cele cauzate de alții (adhibhautika), cauzele interne sau cele cauzate de sine (adhyatmika). Ultima este din nou de două tipuri, cauze fizice și cauze mentale. Aici avem ocazia de a reduce suferințele inutile care rezultă din acțiunile noastre și din cele ale altora. Urmează câteva exemple despre modul în care oamenii se pot supune suferinței care poate fi evitată și e inutilă:

Ne îngrijorăm despre lucruri care nu contează

Oamenii devin adesea implicați emoțional în chestiuni care nu ar trebui să îi privească deloc. Cu toate acestea, milioane de oameni se implică în probleme sociale sau politice, care nu îi ajută deloc, ci le provoacă stres inutil și tulburări emoționale.

Exagerăm temerile noastre

Oamenii tind să fie excesiv de pesimiști în legătură cu rezultatul situațiilor negative. Ei își imaginează scenariile cele mai nefavorabile, gândesc negativ și așteaptă să se întâmple ce e mai rău, mai degrabă decât să gândească situații și să evalueze probabilități. Oamenii se confruntă cu o anxietate acută atunci când se simt amenințați din cauza temerilor exagerate, pe măsură ce percepția și gândirea lor devin distorsionate, iar temerile și incertitudinile reprimate ale trecutului lor reapar. De asemenea, trăim în momente dificile, când temerile noastre sunt alimentate de atenția capturilor de știri și titluri care inflamează opinia publică cu știri negative și scenarii din cele mai nefavorabile. Nu se poate elimina total frica. Cu toate acestea, putem reduce o mulțime de suferințe prin a fi realiști și obiectivi cu privire la amenințările cu care ne confruntăm și prin menținerea emoțiilor noastre sub control.

Ignorarea problemelor

Atunci când o problemă nu este rezolvată la timp, ea devine o criză. Unii oameni sunt proactivi. Ei anticipează problemele și le rezolvă înainte să apară. Cu toate acestea, mulți nu le acordă atenție, iar problemele se agravează. Ei ignoră semnele de avertizare timpurie și lasă problemele să ajungă la punctul de fierbere, fie că e o problemă de sănătate, un comportament agresiv al unui copil, o relație deteriorată, o reparație a casei, o scrisoare sau o plângere primită de la cineva sau o datorie care crește tot mai mult. Ei o fac din cauza fricii și anxietății sau deoarece consideră că este prea stresant să se ocupe de ele. Problemele nu pot fi îndepărtate. Ele nu dispar dacă le ignorați sau întârzieți răspunsul. Problemele în așteptare vă epuizează mental deoarece creează o anxietate gravă și vă epuizează energia. Unele probleme pot să dispară în timp, dar multe persistă și cresc în intensitate. Este mai bine să vă rezolvați problemele la timp, astfel încât, atunci când apar probleme noi, să fiți pregătiți să vă ocupați de ele.

Pesimismul

Gândirea negativă îi face pe oameni să-și reducă așteptările și se așteaptă să se întâmple doar lucruri rele. Oamenii pesimiști sunt mai vulnerabili la suferințele inutile, care pot fi evitate dacă învață să gândească realist și să analizeze cu atenție și să ia în considerare toate rezultatele probabile, mai degrabă decât să se fixeze pe ce e mai rău.

Neglijenţa

În termeni simpli, neglijența înseamnă să nu faci ceea ce trebuie să faci sau să acționezi așa cum trebuie, sau să nu-ți onorezi îndatoririle și responsabilitățile. Nerespectarea lor poate duce la multe probleme și suferințe nu doar pentru voi, ci și pentru ceilalți. Cu toate acestea, neglijența poate fi intenționată sau neintenționată. Neglijența intenționată poate apărea din inerție, lipsă de interes sau motivație, priorități greșite sau refuzul de a-ți asuma riscuri sau de a face față problemelor vieții.

Lipsa pregătirii

Eșecul creează multă suferință pentru majoritatea dintre noi. De cele mai multe ori nu reușim pentru că nu încercăm suficient, nu ne pregătim bine sau nu ne ocupăm de elementele de bază. Nu există o alternativă mai bună la succes decât cunoașterea a ceea ce trebuie făcut și executarea cu hotărâre completă. Pentru a reuși în viață, trebuie să vă pregătiți pentru succes și să fiți gata să îl gestionați atunci când atingeți obiectivul. Trebuie să fii dispus să muncești din greu, să-ți organizezi resursele și să faci sacrificii necesare. Dacă nu faceți acest lucru, veți ajunge să vă confruntați cu eșecul, dezamăgirea, rușinea și vina, care vă sporesc suferința și sentimentele de inadecvare și inferioritate. Este adevărat chiar și în ceea ce privește sarcinile simple, cum ar fi ținerea unui discurs sau  negocierea unei majorări a salariului.

Lipsa controlului și a disciplinei

Auto-controlul este abilitatea de a-ți controla dorințele și nevoile naturale. Este, de asemenea, capacitatea de a respecta un curs de acțiune ales pentru a atinge scopurile dorite. Folosirea disciplinei și a controlului pentru a-ți reglementa viața produce unele suferințe, deoarece necesită eforturi pentru a controla dorințele, pofta și nevoia de mulțumire. Cu toate acestea, absența lor este și mai problematică și duce la multe probleme și dezamăgiri în viață. Când oamenii nu dispun de disciplină, nu reușesc să-și atingă scopurile dorite, deoarece devin ușor distrași sau nu reușesc să persevereze. Ei pot, de asemenea, să cedeze egoismului, obiceiurilor proaste și comportamentelor nesănătoase, care duc la suferințe inutile.

Repetarea acelorași greșeli

Eșecul este inevitabil în multe aspecte ale vieții. Deoarece suntem imperfecți, nu îndeplinim neapărat toate sarcinile la prima încercare. Prin urmare, trebuie să învățăm din eșecurile noastre pentru a face progrese și a evita blocajele. Suferința este un semn că anumite aspecte ale vieții, comportamentului sau acțiunilor noastre trebuie îmbunătățite. Scopul său esențial este să ne dea lecții. Când nu învățăm din eșecurile și greșelile noastre, continuăm să le repetăm ​​și să continuăm să suferim. Puteți evita multă suferință învățând din trecutul vostru și nu repetând greșelile care au cauzat durere și suferință în primul rând.

Convingeri iraționale

Continuăm să avem multe credințe, prejudecăți și ipoteze iraționale, pe care le-am moștenit în trecut de la părinți, profesori, bătrâni, colegi și societate în general. Acestea conduc la rigiditate, îngustare, păreri defectuoase, profeții care se auto-împlinesc, percepție selectivă, comportament imatur, generalizări, gândire asumativă, răspunsuri nerealiste, nepotrivire și comportament defensiv, care la rândul lor creează o serie de probleme și suferințe inutile. Prin urmare, este necesar să vă supuneți convingerile la verificarea realității în funcție de propria experiență, rațiune, cunoaștere și observație. De asemenea, trebuie să verificați ipotezele care sunt ascunse în deciziile, opiniile și concluziile voastre.

A rămâne blocat în trecut

Trecutul poate fi o sursă de suferință inutilă dacă rămâneți blocat în el și refuzați să trăiți momentul prezent. Viața nu este niciodată statică. La fel este și lumea. Continuă să meargă mai departe, indiferent dacă te miști cu ea sau nu. Unii oameni nu își pot depăși eșecurile anterioare, relațiile eșuate sau durerile trecute. Ei continuă să repete vechile clișee în mintea lor și să se simtă mizerabil, simțind aceeași durere veche, conflicte nerezolvate și emoții negative, cum ar fi teama sau mânia, chiar dacă restul lumii a continuat să se dezvolte și circumstanțele s-au schimbat. Pur și simplu pentru că anumite evenimente s-au întâmplat în trecut, nu înseamnă că se vor întâmpla din nou. Înțelepciunea ne învață că trebuie să ne adaptăm la schimbările timpului și să mergem mai departe.

Eliberați-vă

Pentru a evita blocarea în trecut, ar trebui să renunțați la ea cultivând o atitudine de detașare și înțelegere. Știm că toți suntem imperfecți și că greșim cu toții. Nu are nici un rost să vă agățați de amintirile din trecut și să suferiți în mod inutil. Indiferent de ce vă lipiți, este o potențială sursă de suferință, care include trecutul și amintirile asociate evenimentelor trecute, în special cele dureroase. Prin urmare, puteți evita o mulțime de suferințe inutile în viață, învățând să iertați și să uitați. Dacă veți continua să acumulați nemulțumiri, frustrări, plângeri, furie și amărăciune, vă veți supune la multă negativitate, stres și neliniște. Puteți să le depășiți prin schimbarea gândirii, perspectivei și atitudinii, realizând că s-a întâmplat în trecut și că nu mai este relevant pentru situația actuală. De asemenea, puteți lăsa în urmă trecutul dureros, recunoscând propriile greșeli, iertându-vă pe voi înșivă și pe alții, cultivând compasiunea și concentrându-vă asupra obiectivelor actuale. Dacă vă reorientați mintea asupra întâmplărilor prezente, puteți face pace cu voi și cu trecutul vostru. De asemenea, puteți reduce suferința eliminând toate aglomerările din viața voastră, simplificând-o. Eliberați-vă ce nu aveți nevoie, în loc să depozitați.

Concluzie

Când ne examinăm viețile, gândirea și acțiunile, devine clar că noi creăm o mulțime de suferințe inutile, care pot fi evitate prin planificare, disciplină și un efort atent direcționat. Dacă doriți să vă lămuriți și să vă aduceți aminte de voi înșivă, ar trebui să vă examinați viața pentru a vedea cum vă creați propria suferință și vă faceți vulnerabili la negativitate, multe neplăceri putând fi evitate. Nu puteți înlătura toate suferințele din viața voastră, dar puteți atenua o mulțime de suferințe inutile, care rezultă din gândirea și comportamentul propriu sau din cauzele voastre interne.

De asemenea, puteți identifica cauzele externe cum ar fi prietenii sau relațiile care vă complică viața sau vă provoacă durere și suferință prin acțiunile sau comportamentul și atitudinea lor, astfel încât să le puteți face față în mod corespunzător. Eliminând atitudini, credințe și obiceiuri negative, analizănd problemele, învățând din experiența voastră, rămânând în prezent, lăsându-vă în urmă trecutul, vă adaptați la vremurile schimbătoare, eliberându-vă mintea de ipoteza comportamentului și gândirii iraționale, concentrându-vă asupra a ceea ce puteți face mai degrabă decât ceea ce nu puteți face și fiind realist, puteți reduce o mulțime de suferințe inutile și evitabile care rezultă direct din propriile acțiuni și din cele ale altora.

Autor: Jayaram V

         

Pentru detalii despre cărți, click pe poze

shanti spirit simbol 2

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.